Det är inte alla som har vågat sig på näthandel än, och speciellt inte vad gäller inredning. H & M har ju till exempel sålt inredning under namnet Home nu ett bra tag – men trots att många beställer kläder från H & M, beställer de inte inredning. Varför? Om det verkligen är så är faktiskt inte helt säkert, men det känns ändå som att inredningsinköp från internet inte alls är lika vanligt som vid inköp av kläder. Det är ju självklart jättekonstigt. Och med H & M som exempel, kan det ju inte handla om att en inte litar på varumärket. H & M är ju ett företag vilket har funnits länge, och som alltid levererar bra kläder – det är knappast någon som tvivlar på det. Och deras inredningsavdelning har ju funnits sedan 2009, så det är ju också etablerad.
Lättare på nätet
Varför det är så är svårt att svara på, kanske är det för att man ser inredning som ett större projekt jämfört med att klä sig själv? Det vore ju faktiskt inte så ologiskt, även om det är trist. Det handlar nog helt enkelt om att våga omfamna det nya, och inte vara rädd för förändring. Att köpa tapet på internet är till exempel lättare än någonsin. Man kan till och med klicka in en egen bild, och sedan få tapeten på väggen – bara genom att använda sig av internet? Varför ens göra det mer komplicerat än så? Och stå i en butik, med bestlutsångesten och en säljare som pressar? Förhoppningsvis kommer inredningen växa med nätshoppingen också, det är nog bara en tidsfråga. Här pratas det lite om nätshopping på NRJ, och alla verkar överens om att nätshopping är bättre: